Friday 30 November 2012

Fönstertvätt och hur man förminskar bilderna på bloggen

Jag skrev ju igår att det kanske inte blir mycket tid till att hinna med att ta fram några julgrejer i tid för 1:a advent. Men jag har i alla fall hunnit med att förbereda. Jag har hunnit med att tvätta vissa fönster, de som räknas, de som ska ha stjärnor och ljus hängades i dem. Det var verkligen välbehövligt då en del av fönstren faktiskt inte blivit tvättade sedan vi flyttade in. Men nu är allt så rent och fint att man nästan tror man glömt stänga fönstret!
Tog mig en liten snabbis ut till förrådet i går kväll och tog med det viktigaste in så att jag har det nära till hands när det blir en stund över. I kväll blir det väll inte så mycket tid över då det är balettpremiär för tjejerna och de ska göras iordning och senare tvättas av innan sängdags och då är det så sent så dår är det nog sängdags för mig också. Men en sak måste göras och det är att ordna med adventskalendern till imorgonbitti. Mer om den i ett annat inlägg.

Minns ni att jag slängde ur mig en fråga om hur man fick plats med alla sina bilder här på blogger. Nu har jag löst det, ja iallafall för stunden. Hoppas det funkar på obestämd framtid. Jag hittade mitt svar på denna blogg, Grekiska Sallad som jag hittat vid något tillfälle när jag surfade runt och sparade den för framtida syfte.
Alla bilder som man laddar upp i sin blogg hamnar automatiskt i Picasa, där kan man redigera dem och även förminska dem så att de får plats. Dina bilder måste vara under 800x800 pixels annars tar de upp plats i ditt Picasa album och det blir snabbt fullt. Som jag förstått så har det funnits/finns perioder då blogger själv gör om storleken på bilden automatiskt. För när jag tittade igenom mina bilder finns det flera månader som har bilder som ligger under 800 pixels medans andra ligger upplagda i den storlek som de kommer i från min kamera. 

Så den senaste veckan har jag sakta men säkert ändrat storleken på runt 200 bilder och därmed faktiskt nästan frigjort halva gratisminnet som man får med blogger. Jag har en del kvar att gå igenom men det är en början, tar det lite pö om pö när jag ändå tittar på TV för det är rätt så monotont arbete.

Gör så här:
*Öppna ditt Picasa album
*Välj och klicka på det album du vill börja jobba med. Nu öppnas albumet och alla bilder i det visas. Jag valde att klicka på första bilden i albumet och jobba mig igenom bild för bild och kolla dess storlek.
*När bilden öppnat sig så hittar du storleken på bilden i högerspalten underfotoinformation, det anges i pixel.
*Välj nu att klicka på Action, till vänster över bilden.
*Välj Edit in Creative Kit
*Klicka på Resize och ändra största värdet till 800 och se till att kryssa för Keep Proportions. Det andra talet ändras då automatiskt
*Klicka Aply och sedan Save to My Album uppe till höger i bild.
*Nu kommer ett litet fönster upp som frågar om du vill ersätta bilden. Klicka på Replace.
*Bilden visas nu i Picasa under mindre pixel och ska därmed inte "räknas in" i minnet som är fritt.

Om du sedan vill se hur mycket minne du frigjort så Klicka på fliken Home uppe till vänster.
Till höger i det fönstret står det en rubrik New and Improved Photo Uploader. I slutet av det stycket finns en blå mening Try it now! Klicka på den och du kommer att se hur mycket minne du använder och vad du frigjort.

Hoppas detta hjälper dig och att du fårstår hur man gör. Kolla gärna in bloggen jag hämtat infon från för hon förklarar kanske lite annorlunda.

Lycka till nu!




2 comments:

Pia said...

Trevlig första avdnetshelg dit till värmeland! Här har vi -12 och en hiskelig snöyra, huu! Bra stämmning!

Så roligt för er, att få uppleva en bit Sverige där! Fint att få visa det för din mamma! Köttbullar och kanelbullar...mmmm!

Ja, ja. Sängen kallar, på jobb i morgon...

Kraaam!
-Pia-

Charlie sa ... said...

Tack rara Anette för den här informationen!!! Det ska bli mitt söndagspyssel. Ska skriva av det här så jag gör rätt.

Hoppas det hjälper hos mig. Jag är hoppfull!!!

Kram och ha en jättefin helg

Lotta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...