Tuesday 20 March 2012

Vilket soffbord ska jag välja?

I lördags när jag hämtade hem soffkuddarna till Kent passade jag på att titta runt lite vilka soffbord som fanns. Vi behöver ett vitt bord och helst inte så stort då det inte är så mycket yta kvar tycker vi. Den nyinköpta TV-bänken är vit och har en ganska så glansig yta så bordet måste matcha. De flesta möbler i glansigt vitt och ofta med krom/silver detaljer är så väldigt moderna och det vill jag inte riktigt ha, något mittemellan vore bra.
Soffbord från Freedom
 På Freedom fan jag de två nedanstående borden. Gillar det runda men det har träfärgade ben och då skulle jag behöva måla dem. Det andra känns ok men inte helt i stil med vad jag tänker mig.
Soffbord från Freedom

Soffbord från Oz Design
 Detta bord gillar vi båda två jättemycket men vi tror att det kommer att bli för stort eller snarare för klumpig. TV-bänken i bakgrunden påminner om våran så man kan se att det passar ihop och soffärgen är snarlik. Dessutom finns ett hörnbord till.
Oz Design
 Nedanstående från samma affär är också lite för "fyrkantigt" men har plus med lådorna, minus är att det är en glasskiva ovanpå bordsskivan.
Soffbord från Oz Design
Detta bord är dock lite kul och vi har funderat på detta lite, inte allt för stort och "fyrkantigt". Dessutom har affären ställt det ihop med våran soffa Kent.
Soffbord Oz Design

Lite sugen är jag på de två nedanstående soffborden från IKEA. Ingen av dem finns i vitt, bara färgen på på bilderna samt mörkt brun och svart. Har pratat om att köpa ett av dem och sedan måla det vitt men det är inte det lättaste att få till en snygg högblank och glänsande yta när man målar själv. Så jag vet inte riktigt ännu.
Vejmon soffbord från Ikea




Stockholm, soffbord från Ikea

Här nedan kommer några bilder från vårt TV-rum hur det ser ut just nu. De första tre bilderna är tagna från dörröppningen och den sista har jag tagit ståendes vid "gåmaskinen". Ja den ska vi försöka hitta ett annat hem till så småningom men ännu så länge får den bo där inne.

 Skåpet i vänstra hörnan ska finnas kvar i rummet . Bredvid soffan står tavlor och annat som också ska bort. På bilden nedan så finns fortfarande en del av Billyhyllan kvar i brist på plats i garaget så den ska också bort vilket ger mer utrymme och en luftigare känsla i rummet.

Vi har också pratat om att inte h a ett soffbord utan istället använda oss av flera små sidbord, men jag vet inte. Ja som ni hör så finns det många infallsvinklar på vilket bord som ska inhandlas. Många är bra men inget är perfekt. Ska vi invänta det perfekta osm kanske inte dyker upp eller ska vi slå till på något av de ovanstående och då även om det behöver målas? Någon som har erfarenhet av att måla stora ytor med högblank färg med gott resultat?

Jag ser framemot era förslag och ideer. Så snälla var inte blyg, lämna kommentar även om du inte normalt brukar.

Ha en härlig tisdag.

Tjingeling!

5 comments:

tinajo said...

Hm, jag brukar tycka det är snyggt om det bryter av lite med trä i kombination med vitt så jag är nog inte rätt att fråga - men du skulle ju tex kunna måla benen svarta eller mörkbruna så märks inte eventuell skillnad mot det högblanka lika mycket som om du försöker "härma" den nyansen exakt.

Vi har liknande problem med TV-bänk, hittar inte vad jag vill ha så i flera år har vi haft ett fult. Nåja, snart så..! :-)

Pia said...

Well, well, well. Svår fråga... Jag tycker också mest om det bordet som ni tyckte om, men funderar om det inte blir för mycket "hörn" på ett och samma ställe (soffans, tvbänken och sen ännu soffbordet)? Så jag skulle kunna tänka mig t.ex två (inte så stora) runda bord, som går lite in i varandra. Lätta att flytta på och skulle bryta mot kantigheten och ge så kallad "spänning" till soffhörnan.

Nu skall jag och klippa ett nytt tyg, som hoppeligen blir en ny tunika! Japp, jag har inspiration efter aaaaalla dessa år!

Krameliskram!
-Pia-

Maria - Wikers Liv said...

Detta med soffbord är svårt. Bordet som gick lite omlott, kändes kul, som du sa. Det första runda gillar jag nog mest. Att måla själv och få den perfekta lackade utan är inte helt lätt. En gång målade jag bordsben på ett furubord, med en vit blank färg. Resultatet blev faktiskt riktigt bra, men då var färgen inte vattenbaserad.
Lycka till med dina val!
Maria

Jenny said...

Hej Anette!
Inte lätt att välja bord..jag tycker att det bordet som står med Kentsoffan är snyggt o lite annorlunda, det runda på första bilden hade nog oxå passat bra. Jag har tyvärr ingen koll på målning med högblank färg..

Ska bli spännande att se vad ni väljer:)

Ha en bra dag!

Kraam Jenny

Fiffiga Systrar said...

Vilka fina soffbord ni hittat! Det är ju så otroligt svårt att hitta!!

vi håller nog med några av de tidigare att ett runt bord vore fint! Runt eller ovalt, utan hörn och vassa kanter. Det mjukar upp och rundar av.

När det gäller att måla... Har ni ingen bra lackeringsfirma i närheten? Där kan man få alla nyanser man kan tänka sig och det blir riktigt snyggt och alldeles högblankt om man vill! Egna erfarenheter från skåpsluckor och dörrar med mera... Smidigt och snyggt! Helt klart värt kronorna det kostar.

Hoppas ni hittar rätt till slut!
LYCKA TILL!

Kram Emelie och Elin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...